DanielMalinen Ajatus juoksee vapaasti

Jeesuksesta, eksorkismista ja leimaamisesta suomalaisena tapakulttuurina.

Tarina ehkä kulki näin:

Rooman keisarikunnan itäisessä kolkassa Juudean provinssissa (huom jota ei vielä kutsurtu Palestiinaksi) elettiin nykyisen ajanlaskun mukaan vuotta 30 tai 31 jaa keisri Tiberiuksen hallintokaudella Pontius Pilatuksn ollessa maakunnan Prefektinä. Oltii Juudean pohjoiskolkassa Galilen neljännesruhtinaskunnnassa ja jossa valtaa piti Herodes suuren poika Antipas ja tämä oli jo antanut vangita Johannes kastajan joka oli moittinut häntä veljensä vaimon ja oman sisarpuolen ottamiesta itselleen vaimoksi.

Juudeassa oli sabaatti. Jeshu oli juuri ollut Kapernaumin synagoogassa, kuten olitapana, ja oli nyt matkalla Jokhanan, Jaqovin, Andreaksen ja Shimonin kanssa viimeiseksi mainittujen kotiin. Shimon asui vain kiven heiton päässä synagoogasta, alempana rinteessä lähellä rantaa. Talo koostui kahdesta pihasta, talousrakennuksista ja suuresta huoneesta jota käytettiin asumiseen. Heillä oli jopa kaksi aasia pilttuussa, oma kanoja ja kalaverkkoja talon tasakatoilla. Shimon asui prameasti anoppinsa luona. Joka sobatti, joka meidän kalenterissa osuu lauantaille, men Jeshua siis synagoogaan julistamaan Jumalan valtakuntaa ja saarnasi synagogassa kovalla äänellä:

"Amen! Amen! Sebulonin maa ja Naftalin maa, Meren tie, Jordanin takainen maa ja muukalaisten Galilea. Kuulkaa! Aika on täyttynyt, Taivaan valtakunta on tullut lähelle. Shuvu, kuulkaa kutsu ja uskokaa hyvää sanomaa! Amen! Kuulka! Amen! Kuulka! Minä olen elämän leipä, joka kääntyy puoleeni, ei koskaan ole nälissään. Ja joka uskoo minuun ei ole enään koskaan jonoissaan... Amen!"

Se oli saanut kansan Kapernaumissa äreäksi ja yksi mieskin oli käynyt Joshun päälle aiheuttaen oliivin ruskeiin kasvoihin violetin sävyissä kukkivan mustan silmän. Kun he kaikki saapuivat talon portille Shimonin vaimo oli nyyhkyttäen heitä vastassa. Shimon kurtisti kulmiaan, mutta nainen halusi mukaansa Jeshun. Oli selvästi kiire, joten jotain oli hänä. Nainen aloitti:

"Herra, tule. Ima on sairana."

Nainen yritti kiirehtiä ja kiskoi Jeshua hihasta kyynelnorot valuen tummista silmistä. Hän oli kuullut ja ehkä nähnyt Jeshun suorittamassa eksorkismia. Shimon Kefa ärhti ärtyneeseen sävyyn vaimolleen:

"Missä huivisi nainen?"

Hän oli huomannut että tämä oli paljain päin j mustat hiukset sädehtivät rasvaisia helteisestä auringosta.se ei ollut sopivaa juutalaisessa kulttuurissa. Mutta Shimonin vaimo ei ollut kuullakseen? Shimon Kefa oli nyt huolissaan, hänen anoppinsa oli sairas. Hän ymmärsi sen vasta silloin. Jeshu painoi kätensä tämän kuumalle otsalle tunnustellakseen mistä sorttia tauti demoni oli. Shimonin vaimo nyyhkytti heidän vierellään ja painoin kasvonsa miehensä rintaa vasten. Jeshu kavahti. "Se on kuume." hän totesi Shimon Kefalle. Sitten hän pullon rukousöljyä, hieroisitä käsiinsä ja kaatoi aitä sairaan otsalle. Sitten hän otti molemmin käsin kiinni anopin kädestä, nosti tämän makuulta seisomaan, puristi niin kovaa että anoppi päästi ulahduksen ja väänsi naamaansa. Jeshu aloitti manauksen:

"Minä Jeshu, korkeimman Jumalan poika, käsken sinua! Väisty pois!"

Mittään ei tapahtunut, Shimon Kefan anoppi voihki yhä mukuu vuoteellaan hien virratessa otsalla. Hän puristi anopin kättä entistä kovemmin ja huusi uudelleen:

"Minä Jeshu, korkeimman Jumalan poika, käsken sinua! Väisty pois!"

Vieläkään ei tapahtunut mitään. Voihkiva Shimonin vaimo katsoi mitä , sitten hän käänsi kasvonsa nopeaan takaisin miehensä rintaan ja alkoi valittaa kovaan ääneen. Tunnelma Shimonin talossa alkoi olla kireä, leuto sää . Jeshu puristi kättä entistä kovemmin, se muuttui punaiseksi, sitten hän lausui kolmannen ja viimeisen kerran:

"Minä Jeshu, korkeimman Jumalan poika, käsken sinua! Väisty pois!"

Shimonin anoppi parkaisi kivusta. Sitten hän hiljeni. Kädessä tuntui yhä kipu ja paine, ihme mies oli vain nostanut sen ilmaan ja kuin mumissut loitsuja ja pelkkää aamenta. Hetken aikaa työn parkkiinnuttama ja iän kuluttama käsi vilä kirveli, mutta akoi palautua tulen punaisesta normaaleihin väreihin. Shimonin anoppi tunsi myös kuinka kuule alkoi hellittämään ja hänen olonsa alkoi tulla paremmaksi. Vanha nainen tunsi olonsa kiitolliseksi. Manaaja oli tehnyt työnsä ja häätänyt kuumeensa hänestä, niin että huuto soi yhä korvissa. Hän nousi ylös ja alkoi palvella vieraita, ei ollut sopivaa etteikö hän olisi tarjonnut ateriaa tyttärensä aviomiehen ystäville. Pyyhkien hikeä otsaltaan, hän suoritti juutalaiset puhdistautumis menot. Hän pesi kätensä ja alkoi puhdistamaan astioita. Huvittuneena Jeshu katsoi häärivää vanhaa naista joka alkoi valmistelemaan pihalla sijaitsevaan tulisijaan laittaakseen linssimuhennosta. Varastossa oli vielä eilisiä leipiä.

Shimonia hävetti sillä oli yhä sabatti, juutalainen pyhä. Silloin ei ollut sopivaa tehdä työtä, niinhän lainoppineet jatkuvasti muistutti kansaa. Illalla sabatti pättyi ja Joshuan luo Shimonin kotiin tuli lisää sairaita toivoen että Jeshu manaisi heistäkin ulos vaivat ja tautidemonit, sillä monien kodissa oli silloin Kapernaumissa paljon sairaita. Moni sairas ja kuuvaihe tautinen tunnusti demonin vallassa Jeshun messiaaksi, juutalaisten kuninkasksi, mutta Jeshu nuhteli heitä ja käski olemaan vaiti. Shimonin anoppi paasasi heitäkin, lämmitti jokaiselle vieraalle ruokaa ja kantoi Joeshulle vettä. Joka puolella paloi sinisessä yössä öljylamppuja ja leudon ilmaston hiostava päivä viileni hiljalleen. Jätämme nyt Kapernaumin.

 

Manauksen tehon uskottiin tuolloin ensimmäisellä vuosisadalla perustuvan joko jumaluuden tai jonkin hyväntahtoisen henkiolennon vaikutukseen taikka manaajan käyttämien sanojen, symbolien tai rituaalien tehoon. Ihmisillä ei ollut tuolloin sama käsitys sairauksien auheittajista, se ei ollut vielä kehittynyt nykyiselle tasolle ja oli puutteellista. Moni luotti kylissä kansanparantaja-eksorkisteihin, manaaminråen ja luontaislääkintä oli pieni paha jolla uskottiin olevan todella vaikuttavia tehoja. Niitä myös pidettiin turvallisempana kuin antiikin ajsn lääketiedetyä joka oli vasta lasten kengistä ja saattoi olla hengenvaarallistakin. Moni halusi ennemmin henkimanasjan kuin riskaapelin kallonporauksen tai juoda eilispäiväistä sisnverta. Lääkärit toki suorittivat myös kuppausta ja juotikas hoitoja jotka tuolloin oli jo todettu tehottomiksi.

Mitä minä sitten yritän tällä kertoa? No kunhan koitan vain avata asiaa ja pohtia kuinka jokin asia saattoi tapahtua. Pyreksiaa eli kuumetta tiedetään nykyään olevan mintaa eri muoto. Se tarkoittaa tilaa jossa usein infektio tai tulehdus kiihdyttääaineen vaihduntaa ja nosta ihmisen ruumiinlämmön yli normalin ruumiinlämmön (nomi on noin 35,8–37,8 °C ihmisestä ja vuorokauden ajasta riippen). K uumeen aikana immuunipuolustusjärjestelmä ky ylikierroksilla, mutta sitä ei tuolloin tunnettu. Ei myöskään ymmärretty sitä ettei kukme ole itsenäinen tauti. Tiedettiin vain että kuumetauti sai otsan lämpimäksi, potilaan hikoilemasn ja aiheuttaa kouristuksia. Ajateltiin että se oli tautidemonin tekosua. Raamatun kertomus ei tee selkoa minkä asteisesta kuumetaudista Pietarin aboppi kärsi, sen ajan ihmisille kuumetauti oli vain kuume tauti. Ainoa sääntö jota anoppi velvollisuuden takia rikkoo on että alkaa heti ahertaa ja palvella vieraita tunnettuaan itsensä paremmaksi. Kuumeessa ei saisi rsittaa itseään. Ei siis kannata tehdä liianpitkälle meneviä johtopäätöksiä tai antaa mielikuvituksen laukata ja liioitella kuumeen laatua.

Todennäköisesti kyse oli vain lievästää mutta jo vaivalloisesta kuumeesta ehkä jops väärästä hälytyksestä. Kiinnostvaa olisi kuitenkintietää miksi Kapernauimin kylässä oli niin paljon sairaita, tuskin Jumala tahalleen sairstuttaa. Ehkä kyse oli paikallseluta epiidemiasta. Ken tietää, evankeliumit eivät sitä kerro.

 

Täytyy myös muistaa sekin että lähi-idän ihmiset ovat, noh, hyvin dramaattisia. Alueen ihmiset ovat hyvin herkkia ja heillä on tunteet jatkuvasti pinnassa. Suomessa sellainen leimataan eriyisherkäksi ja loukataan sitten pilkkaamalla. Suomessa kun on totuttu, tai ainakin toivottu, että ihmiset olisiva stereotyyppisen jöröjä ja hiljaisi kunhan vain ilmentävät mahdollisimman vähän tunteitaan. En sillä että erityisherkyydessä jotain huonoa olisi, taivallinen ihmisen ominaisuushan se on, vaan sillä että ihmisiä leimataan.

Erityisherkkiä leimataan hulluiksi kuten ihmisä, jotka uskovat pahoihin henkiin, henkien manaamiseen, taruolentoihin, jumaliin uskonnolliseen Jeesuksen tai jopa sekulaariin historiallieen Jeesukseen. Toisin suomessa leimataan hulluksi, joksikin muuksi tai muutoin oudoksi hyvin herkästi, olipa sitten kyse erillaisuudesta, ulkonäöstä, kulttuurista, vakaumuksesta, uskonnosta tai vaikka siitä että sattuu asumaan naapurussa. Leimatuksi tulemiseen tuntuu riitävän se että on vain olemassa. Leimaaminen on tullut tapakulttuuriksi Suomessa. Ekäpä henkimanaajia eli eksorkisteja tarvitaan nykyään ennemmin manaamaan suomalaisista pois tästä leimaamisen tapaulttuuria kuumetautien sijaan kun nykyään tiedetään ettei taudit ole demonien aiheuttamia. Mutta vitsit sikseen. Käytin kertomusta ja eksorkismia aasin siltana laiheesta toiseen eli leimaamiseen. Myös kertomuksessa oleva Jeesus oli leimattu, tai mitä nyt lukemastani ymmärrän. Jopa omat oppilaat antoivat rabbilleen messiaan stigman, mikä vaikuttaa jopa vaivaavan tätä evankeliumien kertomuksissa. Esimerkki on ehkä huono, mutta olipa se että kertomus kirjoitettava ennen kuin katoaisi mielestä. Leimaamin on sosiaalista väkivaltaa stigmaatisaatiota. Toivottavasti leimasminen herättäisi jonkin sortista keskustelua.

 

 

Linkkejä aiheisiin:

 

http://katolinen.fi/?page_id=1620

http://yle.fi/uutiset/3-7572217

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014102318772436_uu.shtml

 

http://seura.fi/terveys/10-kysymysta/10-kysymysta-milloin-kuumetta-kanna...

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00793

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00438

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuume

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuumekouristus

 

http://www.hspelamaa.net/erityisherkkyys

http://m.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/oletko-erityisherkka-kysy-it...

http://m.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/erityisherkka-ihminen-kokee-...

 

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Stigma_(häpeäleima)

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Leimaaminen

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Tämän blogin suosituimmat